WiD. Szkoła dobrej jakości
-
Szkoła dobrej jakości
Cursos disponibles

Celem kursu jest wyposażenie:
- nauczycieli w kompetencje organizacji zajęć języka polskiego i w języku polskim z wykorzystaniem platformy edukacyjnej MOODLE,
- szkół w platformy moodle,
- nauczycieli pracujących na platformach w konspekty zajęć i materiały dydaktyczne.
Kurs zawiera tutoriale dotyczące poszczególnych działań na platformie.

Jak organizować przestrzeń w edukacji zdalnej, by osiągnąć sukces edukacyjny? Na to pytanie odpowiemy, analizując możliwości, jakie daje jedno z narzędzi do magazynowania treści, a także współpracy w grupie.
Padlet cieszy się dużą popularnością wśród nauczycieli języków obcych. W pierwszej części kursu poznamy jego funkcje, a także zasady obsługi. Na konkretnych przykładach odkryjemy potencjał wykorzystania na kursie języka polskiego jako drugiego/ odziedziczonego.
W drugiej części kursu nauczymy się, jak wykorzystać Padlet do przygotowania scenariusza jednych zajęć metodą pięciu kroków. Poznamy przykłady zajęć z języka, rozwijających kompetencje realioznawcze i kulturowe z wykorzystaniem zasad podejścia komunikacyjnego.
Zapraszam!
Samanta Busiło
- Profesor: Samanta Busiło

Prezentowany zbiór materiałów dydaktycznych zawiera gotowe scenariusze zajęć z języka polskiego jako obcego/drugiego/odziedziczonego dla uczniów II, III etapu edukacji, studentów oraz osób dorosłych. Zostały one opracowane z myślą o rozwoju kompetencji językowych komunikacyjnych (sprawności rozumienia tekstów, mówienia oraz pisania), kompetencji leksykalnej, poprawności gramatycznej, kompetencji kulturowych z zakresu wiedzy o Polsce, polskich tekstach kultury, a także kompetencji z zakresu języka edukacji szkolnej, umiejętności analizy tekstów kultury, interpretacji tekstów literackich z elementami językoznawstwa oraz kluczowych w edukacji XXI wieku kompetencji społecznych i obywatelskich. Materiały mogą być wykorzystywane w edukacji polonijnej za granicą, a także w pracy z uczniem z doświadczeniem migracji w Polsce.
Przedstawiony materiał został opracowany z myślą o zajęciach prowadzonych w trybie zdalnym, w czasie rzeczywistym albo asynchronicznie. Z powodzeniem może być wykorzystany podczas zajęć stacjonarnych po wprowadzeniu drobnych modyfikacji. Autorzy kursów i nauczyciele znajdą w nich wskazówki, które ułatwią zamieszczenie tych materiałów na platformie e-learningowej typu Moodle.

W tym kursie uczeń:
- poznaje historię Wielkiej Emigracji
- poznaje postać Fryderyka Chopina oraz jego relacje z Norwidem
- poznają historię powstania styczniowego
- poznaje historię zamachu na generała Fiodora Berga
- poznaje polską sztukę – malarstwo
- rozwija sprawność czytania ze zrozumieniem tekstów o charakterze historycznym
- rozwija zasób leksykalny z zakresu historii
- rozwija poprawność językową
- rozwija logiczne myślenie: przyczyna → skutek


W tym kursie uczeń:
- poznaje historię sprowadzenia Krzyżaków do Polski
- poznaje historię zmian dynastii w Polsce
- poznaje historię stosunków polsko-krzyżackich za panowania Władysława Jagiełły
- rozwija sprawność czytania ze zrozumieniem tekstów o charakterze historycznym
- rozwija zasób leksykalny z zakresu historii
- rozwija poprawność językową
- rozwija logiczne myślenie: przyczyna → skutek

- Profesor: Justyna Procajlo

I. Poziom: B1/B2
II. Etap edukacji: II, III
III. Forma: zajęcia zdalne (w czasie rzeczywistym albo asynchroniczne)
IV. Cele dydaktyczne:
Uczeń
- zna legendę o smoku wawelskim oraz jej współczesną ekranizację,
- potrafi porównywać teksty kultury, wskazać podobieństwa i różnice,
- potrafi przeprowadzić wywiad,
- wypowiada się na temat roli mediów we współczesnym świecie.
V. Materiały autentyczne, teksty źródłowe, teksty kultury:
- Film pt. „Smok” z cyklu „Legendy Polskie”, reżyseria: Tomasz Bagiński, producent: Allegro:
- Legenda o smoku wawelskim (Źródło: http://www.zwiedzanie-krakow.com)
VI. Strategie dydaktyczne:
dyskusja, ćwiczenia rozwijające sprawność rozumienie tekstów oraz sprawność mediacji (analiza porównawcza tekstów), ćwiczenia leksykalne (rozsypanka literowa, dopasowywanie, porządkowanie), ćwiczenia gramatyczne (transformacje gramatyczne); ćwiczenia w mówieniu (dialog, wywiad), ćwiczenia w pisaniu (esej) praca indywidualna, praca w grupach, praca w zespole klasowym
VII. Wykorzystane aplikacje:
Wordwall, Learning Apps
- Profesor: Samanta Busiło

I. Poziom: B1/B2
II. Etap edukacji: II
III. Forma zajęć: zdalne w czasie rzeczywistym albo asynchronicznym
IV. Cele dydaktyczne:Uczeń
- poznaje historię polskiego komiksu,
- rozumie komiks pt. „Kajko i kokosz. Szkoła latania.”, potrafi przedstawić elementy świata przedstawionego, uporządkować chronologicznie wydarzenia,
- tworzy własny komiks,
- rozwija kompetencję leksykalną na poziomie B1/B2 w zakresie historii polskiego komiksu,
- rozwija słownictwo pozwalające opisywać realia życia w średniowiecznej osadzie,
- rozpoznaje synonimy i antonimy, potrafi podać przykłady,
- tworzy definicje słów,
- wypowiada się na temat swoich ulubionych komiksów, książek.
V. Materiały autentyczne, teksty źródłowe, teksty kultury:
komiks „Kajko i Kokosz. Szkoła latania”.
VI. Strategie dydaktyczne:
- dyskusja, ćwiczenia rozwijające sprawność rozumienie tekstów oraz sprawność mediacji (streszczenie), ćwiczenia leksykalne (dopasowywanie, definiowanie), ćwiczenia gramatyczne (kategoryzacja); ćwiczenia w mówieniu (dialog, definiowanie), ćwiczenia w pisaniu (streszczenie);
- praca indywidualna, praca w grupach, praca w zespole klasowym.
VII. Wykorzystane aplikacje:
Wordwall, Learning Apps
- Profesor: Samanta Busiło

I. Poziom: B1/B2
II. Etap edukacji: II, III
III. Forma: zajęcia zdalne (w czasie rzeczywistym albo asynchroniczne)
IV. Cele dydaktyczne:
Uczeń
- poznaje twórczość Tadeusza Różewicza
- poznaje kontekst historyczny PRL-u oraz „Solidarności”
- rozumie wybrane frazeologizmy wyrażające postawy egoistyczne i altruistyczne
- używa form trybu rozkazującego
- pisze list
- rozwija kompetencje społeczne, obywatelskie
IV. Materiały autentyczne, teksty źródłowe, teksty kultury:
- wiersz pt. List do ludożerców Tadeusza Różewicza:
- piosenka Jacka Kaczmarskiego pt. Mury:
V. Strategie dydaktyczne:
- dyskusja, ćwiczenia rozwijające sprawność rozumienia tekstów, ćwiczenia leksykalne (dopasowywanie, tworzenie synonimów i antonimów), ćwiczenia gramatyczne (transformacje gramatyczne); ćwiczenia w mówieniu (dyskusja), ćwiczenia w pisaniu (list)
- praca indywidualna, praca w zespole klasowym
VI. Wykorzystane aplikacje:
Wordwall, Learning Apps
VII. Źródło grafik:
pixabay.com
- Profesor: Samanta Busiło