• Szkoła dobrej jakości


Cursos disponibles

Celem kursu jest wyposażenie:

  •  nauczycieli w kompetencje organizacji zajęć języka polskiego i w języku polskim z wykorzystaniem platformy edukacyjnej MOODLE,
  •  szkół w platformy moodle,
  • nauczycieli pracujących na platformach w konspekty zajęć i materiały dydaktyczne.

Kurs zawiera tutoriale dotyczące poszczególnych działań na platformie.


Jak organizować przestrzeń w edukacji zdalnej, by osiągnąć sukces edukacyjny? Na to pytanie odpowiemy, analizując możliwości, jakie daje jedno z narzędzi do magazynowania treści, a także współpracy w grupie. 

Padlet cieszy się dużą popularnością wśród nauczycieli języków obcych. W pierwszej części kursu poznamy jego funkcje, a także zasady obsługi. Na konkretnych przykładach odkryjemy potencjał wykorzystania na kursie języka polskiego jako drugiego/ odziedziczonego. 

W drugiej części kursu nauczymy się, jak wykorzystać Padlet do przygotowania scenariusza jednych zajęć metodą pięciu kroków. Poznamy przykłady zajęć z języka, rozwijających kompetencje realioznawcze i kulturowe z wykorzystaniem zasad podejścia komunikacyjnego.

Zapraszam!

Samanta Busiło

SILVA RERUM TEKSTY KULTURY W DYDAKTYCE JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO/DRUGIEGO/ODZIEDZICZONEGO


Prezentowany zbiór materiałów dydaktycznych zawiera gotowe scenariusze zajęć z języka polskiego jako obcego/drugiego/odziedziczonego dla uczniów II, III etapu edukacji, studentów oraz osób dorosłych. Zostały one opracowane z myślą o rozwoju kompetencji językowych komunikacyjnych (sprawności rozumienia tekstów, mówienia oraz pisania), kompetencji leksykalnej, poprawności gramatycznej, kompetencji kulturowych z zakresu wiedzy o Polsce, polskich tekstach kultury, a także kompetencji z zakresu języka edukacji szkolnej, umiejętności analizy tekstów kultury, interpretacji tekstów literackich z elementami językoznawstwa oraz kluczowych w edukacji XXI wieku kompetencji społecznych i obywatelskich. Materiały mogą być wykorzystywane w edukacji polonijnej za granicą, a także w pracy z uczniem z doświadczeniem migracji w Polsce.

Przedstawiony materiał został opracowany z myślą o zajęciach prowadzonych w trybie zdalnym, w czasie rzeczywistym albo asynchronicznie. Z powodzeniem może być wykorzystany podczas zajęć stacjonarnych po wprowadzeniu drobnych modyfikacji. Autorzy kursów i nauczyciele znajdą w nich wskazówki, które ułatwią zamieszczenie tych materiałów na platformie e-learningowej typu Moodle. 


W tym kursie uczeń:

  • poznaje historię Wielkiej Emigracji
  • poznaje postać Fryderyka Chopina oraz jego relacje z Norwidem
  • poznają historię powstania styczniowego
  • poznaje historię zamachu na generała Fiodora Berga
  • poznaje polską sztukę – malarstwo
  • rozwija sprawność czytania ze zrozumieniem tekstów o charakterze historycznym
  • rozwija zasób leksykalny z zakresu historii
  • rozwija poprawność językową
  • rozwija logiczne myślenie: przyczyna → skutek

W tym kursie uczeń:

  • poznaje historię sprowadzenia Krzyżaków do Polski
  • poznaje historię zmian dynastii w Polsce
  • poznaje historię stosunków polsko-krzyżackich za panowania Władysława Jagiełły
  • rozwija sprawność czytania ze zrozumieniem tekstów o charakterze historycznym
  • rozwija zasób leksykalny z zakresu historii
  • rozwija poprawność językową
  • rozwija logiczne myślenie: przyczyna → skutek

I. Poziom: B1/B2

II. Etap edukacji: II, III

III. Forma: zajęcia zdalne (w czasie rzeczywistym albo asynchroniczne)

IV. Cele dydaktyczne: 

Uczeń

  • zna legendę o smoku wawelskim oraz jej współczesną ekranizację,
  • potrafi porównywać teksty kultury, wskazać podobieństwa i różnice,
  • potrafi przeprowadzić wywiad,
  • wypowiada się na temat roli mediów we współczesnym świecie. 

V. Materiały autentyczne, teksty źródłowe, teksty kultury: 

VI. Strategie dydaktyczne: 

dyskusja, ćwiczenia rozwijające sprawność rozumienie tekstów oraz sprawność mediacji (analiza porównawcza tekstów), ćwiczenia leksykalne (rozsypanka literowa, dopasowywanie, porządkowanie), ćwiczenia gramatyczne (transformacje gramatyczne); ćwiczenia w mówieniu (dialog, wywiad), ćwiczenia w pisaniu (esej) praca indywidualna, praca w grupach, praca w zespole klasowym

VII. Wykorzystane aplikacje: 

Wordwall, Learning Apps


I. Poziom: B1/B2

II. Etap edukacji: II

III. Forma zajęć: zdalne w czasie rzeczywistym albo asynchronicznym

IV. Cele dydaktyczne: 

Uczeń

  • poznaje historię polskiego komiksu,  
  • rozumie komiks pt. „Kajko i kokosz. Szkoła latania.”, potrafi przedstawić elementy świata przedstawionego, uporządkować chronologicznie wydarzenia, 
  • tworzy własny komiks, 
  • rozwija kompetencję leksykalną na poziomie B1/B2 w zakresie historii polskiego komiksu,
  • rozwija słownictwo pozwalające opisywać realia życia w średniowiecznej osadzie,
  • rozpoznaje synonimy i antonimy, potrafi podać przykłady,
  • tworzy definicje słów,
  • wypowiada się na temat swoich ulubionych komiksów, książek. 

V. Materiały autentyczne, teksty źródłowe, teksty kultury: 

komiks „Kajko i Kokosz. Szkoła latania”.

VI. Strategie dydaktyczne: 

  • dyskusja, ćwiczenia rozwijające sprawność rozumienie tekstów oraz sprawność mediacji (streszczenie), ćwiczenia leksykalne (dopasowywanie, definiowanie), ćwiczenia gramatyczne (kategoryzacja); ćwiczenia w mówieniu (dialog, definiowanie), ćwiczenia w pisaniu (streszczenie); 
  • praca indywidualna, praca w grupach, praca w zespole klasowym.

VII. Wykorzystane aplikacje: 

Wordwall, Learning Apps




I. Poziom: B1/B2 

II. Etap edukacji: II, III 

III. Forma: zajęcia zdalne (w czasie rzeczywistym albo asynchroniczne) 

IV. Cele dydaktyczne:

Uczeń

  • poznaje twórczość Tadeusza Różewicza
  • poznaje kontekst historyczny PRL-u oraz „Solidarności”
  • rozumie wybrane frazeologizmy wyrażające postawy egoistyczne i altruistyczne
  • używa form trybu rozkazującego
  • pisze list
  • rozwija kompetencje społeczne, obywatelskie

IV. Materiały autentyczne, teksty źródłowe, teksty kultury: 

  • wiersz pt. List do ludożerców Tadeusza Różewicza: 
  • piosenka Jacka Kaczmarskiego pt. Mury: 

V. Strategie dydaktyczne: 

  • dyskusja, ćwiczenia rozwijające sprawność rozumienia tekstów, ćwiczenia leksykalne (dopasowywanie, tworzenie synonimów i antonimów), ćwiczenia gramatyczne (transformacje gramatyczne); ćwiczenia w mówieniu (dyskusja), ćwiczenia w pisaniu (list)
  • praca indywidualna, praca w zespole klasowym

VI. Wykorzystane aplikacje: 

Wordwall, Learning Apps

VII. Źródło grafik:

pixabay.com